Säg hej till vårt UX-team!
Varannan fredag bjuder vi in våra kollegor till Kompetenslunch med olika teman. I höstas avverkade vi allt från misslyckanden, marketing automation och GDPR till att bli bättre på att kommunicera, sova och att röra på oss. Förra fredagen briljerade vårt alldeles egna UX-team på lunchen. De berättade om hur de arbetar med att testa och utvärdera kvaliteten på digitala användarupplevelser och vad det är som driver konsumenter att ta beslut om produkter och tjänster.Vårt UX-team består av Peter, Johanna, John, Fredrik, Layla, Mathias och Victoria. Tillsammans arbetar de för att hitta bryggor mellan företagens affärsmål och kundernas behov.
– Det blir allt vanligare att konsumenter lämnar företag eller överger produkter på grund av att de inte känner sig väl omhändertagna. Vi hjälper företag att undvika ett sådant scenario genom att fokusera på kundernas upplevelser, säger Peter.
UX står för User Experience och betyder användarupplevelse. En UX-designers uppgift är att förstå kundernas behov och sedan anpassa designen därefter. Till exempel arbetar de med användarresearch, visuell design och att kategorisera innehåll för webbsidor. Ett bra arbete balanserar kundernas behov med företagets krav. Här kan värde skapas för båda.
– Genom att lägga tid på UX kan man få en ökad konvertering, återkommande kunder och fler rekommendationer. Att satsa på en ordentlig användaranalys från början är dessutom mer effektivt och lönsamt, eftersom det är dyrare att göra ändringarna senare i processen, menar Johanna.
Målet för UX-teamet är att förenkla för kunderna. Om kunderna upplever att det är svårt att använda en produkt eller tjänst kan det leda till ett förstört förtroende.
– Vid en dålig användarupplevelse väljer kunderna i bästa fall att gå vidare till ett annat företag som erbjuder liknande tjänster eller produkter. I värsta fall överger de företaget OCH sprider klagomål via sociala medier. Vi finns här för att se till så att saker och ting fungerar friktionsfritt. Små designjusteringar kan göra stora skillnader och det handlar inte alltid om att förändra hela webbsidor, säger Peter.
För att förstå användarnas problem och vad som upplevs som svårt gör UX-teamet tester och intervjuer. Först när problemet är identifierat startar jakten på den rätta lösningen. Dock finns det sällan bara en lösning på ett problem, utan det gäller att hitta olika lösningar för att sedan komma fram till vilken som fungerar bäst.
– När vi analyserar problemet är det viktigt att ta reda på vem det är som använder produkten eller tjänsten. För vem ska lösningen passa? Vilka behov har dessa användare? Vad skiljer användarna åt och vad är utmaningarna för dem? Dessa frågor vill vi besvara för att kunna välja den rätta lösningen, säger Johanna.
Att följa med i de tekniska förutsättningarna är högst centralt för att UX-teamet ska kunna driva sina kunder framåt. Ofta ser uppgifterna inom UX också olika ut, och därför krävs en bred kompetens.