När medarbetarna blir varumärkesambassadörer
När våra medarbetare talar bra om KAN och om de tjänster som vi erbjuder smäller det högre än all annan marknadsföring. Varför då? Jo, för att trovärdigheten är ca åtta gånger högre när en anställd sprider ett budskap än när företaget själv gör det via egna officiella kanaler. Men för att medarbetarna ska kunna bli varumärkesambassadörer och sprida goda historier om företaget behöver de känna uppmuntran och känna till företagets värderingar.
På KAN har vi gemensamt arbetat fram vad våra värderingar står för. Det har bland annat resulterat i ett ”KANifest” och en kommunikationsplattform som beskriver vad vi gör, vad vi siktar mot, vår personlighet och vårt mindset. Ju mer lättillgänglig vi gör denna information och ju mer vi pratar om den - desto större är sannolikheten att den används så att all vår kommunikation följer vårt varumärke.
Vi tror att medarbetarnas personliga varumärken gynnar vår organisation både externt och internt. Därför arrangerade vi nyligen en tävling som gick ut på att etablera sitt egna professionella varumärke på LinkedIn. Tävlingen inleddes med en föreläsning i hur man bäst delar och sprider innehåll och hur man bygger och underhåller relationer online. Tävlingen pågick sedan i en månad och beräknades genom Social Selling Index. Ett "SSI" mäter hur effektivt man engagerar sina följare, hittar rätt personer i sin bransch och bygger relationer.
Vår grafiska formgivare Juliana ändrade sin LinkedIn-titel och höjde sitt SSI från 42 till 66 på en månad.Vem som vann tävlingen? Jo, vi korade tre vinnare som tillsammans med vår VD besökte Malmö Näringslivsgala tidigare i år och alltså fick chansen att stärka sitt varumärke I.R.L.