Vilka trender definierar 2019?
Våra strateger Ebba och Kristoffer presenterar årets trendspaning. Vad det är som gäller 2019? Var snäll. Och gör bra saker.
”Nytt år, nya löften och nya trendrapporter. Men samma gamla människor med samma gamla behov.” Så inleder Kristoffer Åkesson årets trendspaning, som han har gjort tillsammans med Ebba Tärbe. De är båda strateger på KAN och har fullt upp med att presentera sina insikter för kunder, kollegor och andra intresserade.
”Allting handlar om människans grundläggande behov. Trender uppstår när nya möjligheter att tillgodose behoven skapas”, menar Kristoffer. ”2018 var en brytpunkt inom teknik, politik och miljö. Vi står inför förändringar som påverkar både samhället och oss som individer.” Som en reaktion på det blir saker som gemenskap, empati och värderingar än viktigare. 2019 blir året då vi gör saker bättre och sätter våra mänskliga behov i centrum.
Baserat på det, kan vi urskilja tre trender:
- Driv förändring
- Ta ansvar
- Gör det möjligt
”Gemensamt för alla är att de är framåtlutade”, säger Ebba. ”Som företag förväntas du inte bara stå för något, utan också göra något.”
Driv förändring
Världen känns osäker just nu. Då längtar vi efter gemenskap och äkthet. Konsumenter förväntar sig att företag tar ställning – socialt och för klimatet – och agerar utifrån sina värderingar. Det handlar om att arbeta tillsammans för att göra saker bättre.
Ett exempel är open source, där företag delar med sig av sina innovationer och idéer. Se bara på Tesla, som har släppt sina patent.
Oavsett vad du som företag väljer att göra, behöver du ställa dig frågan: vilken sorts värld vill vi leva i? Och agera därefter.
Ta ansvar
Under det gångna året har insamlandet och användandet av data ifrågasatts. Vad vet företagen egentligen om oss och hur använder de våra uppgifter? Samtidigt påverkar algoritmer vår vardag allt mer. Som ett svar på det ökar vårt behov av trygghet, kontroll och rättvisa.
Konsumenter kräver att företag är transparenta och använder teknologin på ett etiskt vis. Google försöker till exempel lära sina algoritmer empati. Detta bland annat efter att det visat sig att ansiktsigenkänning fungerar perfekt på vita män, men inte särskilt bra på svarta kvinnor.
Som företag behöver du alltså fundera på om dina algoritmer är rättvisa. Och vilken data du egentligen behöver.
Gör det möjligt
De flesta strävar efter att må bra. Tekniken gör det lättare än någonsin att bli en bättre människa. Men med alla dessa möjligheter, behöver vi hjälp att navigera. Konsumenter efterfrågar tjänster som dels hjälper oss att stänga av och varva ner, och dels hjälper oss att ta bättre beslut.
Antalet appar med temat välbefinnande växte enormt förra året. Men trenden går att hitta även på lite mer oväntat håll. Banken Barclays erbjuder till exempel sina kunder att blockera vissa typer av inköp och på så vis ändra problematiskt beteende.
Som företag gäller det att förstå dina kunders behov och hjälpa dem att ta beslut. Och visa respekt. Stör inte vid fel tillfälle.
Var snäll – och gör bra saker ”I tider av både politisk osäkerhet och klimathot, är det inte så konstigt att många känner en viss uppgivenhet inför framtiden. Men nu ser vi hur människor börjar ta tillbaka kontrollen och fokusera på saker de faktiskt kan påverka”, avslutar Ebba. 2019 är alla snälla företag som gör bra saker, vinnarna.
Avslutningsvis, några frågor att fundera på:
- Vad händer om mitt företag inte agerar?
- Hur förändras förväntningarna omkring oss?
- Vilka kan vi samarbeta med?
- Hur ser framtiden ut för mitt företag?
Trends 2019 from KAN