Teamen som skapar innehåll, kampanjer och hjälper kunderna att driva tillväxt
Vårt team Digital Performance har sedan några år tillbaka varit ett relativt stort team med blandade kompetenser inom framförallt digitala plattformar och marknadsföring. Efter hög efterfrågan på deras kunskap och många nya tillskott till teamet delar vi nu upp gänget i två sprillans nya team. Det blir Team Performance och Team Content. Ledare för dessa team blir Campaign Manager Anna Sandgren och Content Manager Fanny Dellgran. Vi har snackat med Anna och Fanny för att få höra mer om de nya teamens kompetenser, utmaningar och mål framöver.
Både Anna och Fanny började på KAN för snart tre år sedan. Anna kom från en karriär i San Fransisco, där hon bland annat arbetat mycket med konverteringsinriktad marknadsföring. När hon flyttade hem till Sverige blev hon tipsad om diverse olika byråer i Malmö – däribland KAN. Hon skickade in en spontanansökan, fick komma på intervju och blev senare anställd som Campaign Manager. Även Fanny kom till KAN via en spontanansökan, då hon efter en tids arbete i Stockholm ville flytta tillbaka till Malmö. Fanny är kommunikatör i grunden, men ganska snabbt riktade hon in sig på innehåll, digital kommunikation och har genom åren hunnit skaffa sig en bred erfarenhet från olika branscher och sektorer.
Anna beskriver Performance som ett team som hjälper sina kunder att driva tillväxt. ”Det kan till exempel vara en kampanj för att generera leads eller hitta nya prospects,” säger hon. ”Vi har två olika roller inom teamet. Dels våra fyra Campaign Managers som arbetar med att översätta våra kunders affärsmål och göra en plan utefter det. Till exempel tittar vi på vilka som är kundens målgrupper samt hur och var vi bäst når ut till dem. Sedan bygger vi och optimerar kampanjer inuti de diverse digitala plattformar som vi valt. Till sist mäter vi resultat och drar slutsatser och lärdomar som vi tar med oss framåt.” Det finns även tre analytiker i teamet. ”Analytikerna arbetar mycket med visualisering av data som hjälper kunder att förstå den bättre. De sätter upp webbanalyser med olika mätpunkter som kunden kan följa och är även väldigt duktiga på SEO, sökordsanalys och konverteringsoptimering.”
Fanny berättar att kompetensen inom Team Content är väldigt bred. ”Vi har Content Managers och Social Media Managers, vilket båda är väldigt breda roller. Alla har anpassat sin roll enligt vad de vill och kan göra, kort sagt är de experter på digitalt innehåll. Vi hjälper kunden med vad de ska ha för typ av innehåll, hur det ska se ut och hur det kan hjälpa dem att nå sina mål. Jämfört med kampanjhantering så har vi ett mer övergripande fokus på kanalen i stort och inte endast det som ingår i en viss kampanj. Vi sätter innehållsstrategier och kanalstrategier, gör redaktionell planering för sociala medier och webb och arbetar med att bygga och publicera innehåll i olika CMS. En del innehåll skapar vi själva, annat kan vi beställa internt av till exempel en copywriter och en grafisk designer.”
Det finns många anledningar till att Content och Performance är viktiga team på KAN. Fanny menar till exempel att en Content Manager ofta blir en långsiktig partner för en kund. ”Vi kan arbeta med kundens innehåll och planering på väldigt lång sikt – ibland flera år. Detta gör att man får en väldigt nära kundrelation och hinner utveckla ett starkt samarbete.” Anna menar att Performance-erbjudandet blir en naturlig del av KANs fullservice-erbjudande. ”Har våra utvecklare till exempel hjälpt en kund att ta fram en ny sajt så kan vi komma in och hjälpa dem att faktiskt driva trafik till den hemsidan.”
Även om både Fanny och Anna tycker att det är roligt att ursprungsteamet Digital Performance blir uppdelat i två nya team så innebär det såklart en del utmaningar också. ”Det är många nya kollegor inom båda teamen, och nu i pandemitider så är det svårare att hitta den gemenskap som kommer mer naturligt när man sitter och arbetar bredvid varandra på kontoret. Många har börjat jobba på KAN genom att sitta hemifrån och det blir därför en större utmaning att lära känna varandras kompetenser och personligheter. Målet framöver blir att styra upp denna nya uppdelning av teamen på ett bra sätt,” säger Anna.
Fanny instämmer. ”Vi vill ju lära känna varandra både socialt och kompetensmässigt. Vi behöver även positionera oss gentemot varandra och internt. Med våra breda roller kan det vara svårt för till exempel en Account Manager eller projektledare att veta exakt vem som kan vad i teamet och det blir en utmaning speciellt för mig som Teamlead att lära känna alla för att kunna vara till hjälp där. Jag vill även med detta kunna utveckla KANs erbjudande inom content och se till att alla kompetenser får synas.”