Oscar om AD-rollen på KAN
Oscar Olin har spelat i en massa olika band. Han har gjort musik sedan tonåren. Och när KAN åker på konferensresor och det ska sjungas karaoke (ett mer eller mindre obligatoriskt inslag) då sopar Oscar banan med oss andra.
Men låt oss återkomma till Oscars musikaliska kvaliteter. För det här kommer huvudsakligen handla om rollen som Art Director här på KAN – så här beskriver Oscar en typisk dag: ”Efter frukosten som dukas upp i köket har jag bokats till ett morgonmöte inför en större lansering. Mitt uppdrag blir att ta fram ett sammanhållande kommunikationskoncept. Därefter ägnar jag en timme eller två åt att göra en snygg införsäljningspresentation till en annan kund och efter lunch tar jag fram grafiska riktlinjer för ett eventmaterial. Till eftermiddagskaffet har jag och några kollegor stämt träff för att diskutera utvecklingen en ny digital tjänst. Så det blir ganska varierade dagar, kan man säga”
Varför är en AD:s jobb viktigt, är det inte ”bara” fråga om färg och form? ”Det handlar ju någonstans om att förmedla en känsla och att kunna kommunicera på mottagarens villkor. Här på KAN jobbar vi med kommunikation som tar sig många olika uttryck - design av en sajt eller en app, skapande av innehåll, presentationer och så vidare.”
Oscar är även Teamlead för AD-kollegorna vilket bland annat innebär att han tar pulsen på vad som händer i projekten och coachar sina kollegor med feedback och nya infallsvinklar när det behövs. Oscar har varit på KAN i snart tio år. Ganska lång tid om man har åtskilliga år kvar till 40. Varför har han stannat så länge?”Anledningen till det är att.… allt är möjligt här. Vi har så många discipliner som gör att du själv ständigt utvecklas och så är det den där fantastiska familjekänslan; den i kombination med uppdragen. Jag gillar att arbete under ansvar gäller. Här finns ingen stämpelklocka. Det gäller att få saker gjorda bara.”
Är det då spännande arbetsuppgifter dagarna i ända?”Nej, i perioder är det rätt så repetitivt. Men jag sätter ett stort värde i att ta ansvar för en större kund, att få förvalta förtroendet – i vått och torrt. Att göra de där grejerna som inte alla gånger är fantastiskt kreativa, MEN som är extremt viktiga för kunden.”
Så bara för att du är AD sitter du inte och tänker ut nya reklamfilmer varje dag?”Nej, det gör jag ju inte. Men jag tror att trägen vinner. Om vi ser till att hålla kunden i handen, förvalta deras förtroende på ett bra sätt, då får vi kontinuerligt nya spännande, och större projekt. Ser vi till att göra vårt absolut bästa i alla våra uppdrag, då går det förhoppningsvis bra för kunden – och också för oss på KAN. En ganska enkel ekvation, men ack så viktig att ha med sig.”