#MlmOp 18 – unga röster fixar fler röster
Under sommarens inledande veckor har KANs personalstyrka vuxit med fem ovanligt unga medarbetare. Och med sig har de haft ett superviktigt uppdrag att lösa – att få fler unga att rösta i höstens val.
Vid förra valet var deltagandet i Malmö 79,7%, och i vår stad finns några av områdena med de allra lägsta siffrorna i Sverige. Något som måste ändras på för att folket ska representeras på ett rättvist sätt.
I årets upplaga av #MlmOp (Malmö Open i icke-hashtag-format) har 15 praktikanter från Malmös skolor fått just den nöten att knäcka. Och det hela ska mynna ut i en reklamkampanj som inspirerar första- och andragångsväljare att delta i riksdagsvalet 2018.
Projektet är ett samarbete mellan Malmö stad, Malmö universitet och de tre största kommunikationsbyråerna i staden. Målet med initiativet är att öka mångfalden i kommunikationsbranschen, och att fler unga ska få in en viktig fot på arbetsmarknaden.
”Det känns riktigt kul att vara en del av Malmö Open. Både för att årets ämne är så otroligt viktigt, och att vi får nya perspektiv från ett gäng som befinner sig så nära målgruppen”, säger Alexandra Wennheden, projektledare på KAN som tillsammans med AD:n Cecilia Lindehoff handleder praktikanterna.
De 15 ungdomarna har under tre veckor praktiserat på KAN, ID Kommunikation och FEW. Här på KAN har vi haft nöjet att husera fem av de idérika ungdomarna, och coachat dem hela vägen från brief till kampanjidé. Dagen innan det var dags för pitch för beställaren bjöd de hela byrån på en förhandstitt – och koncept gick hem.