Intervju med Agnes om att vara Copywriter på KAN
Agnes föddes för 34 år sedan i Ystad. Efter studenten såg hon sig omkring i världen och tog några mer eller mindre nödvändiga högskolepoäng. Sin praktik gjorde hon på dåvarande Eight Communications och där blev hon sedan anställd som Copywriter. Efter några år på DigitasLBi var Agnes redo för sin entré på KAN.
Hur kom det sig att du hamnade här hos oss? Jag tyckte att KAN verkade vara ett bra ställe och när jag såg att det fanns en copytjänst ledig, sökte jag den.
Hur skulle du förklara för en 5-åring vad det är du gör om dagarna?Jag skriver, hittar på roliga saker, har möten, dricker kaffe och skickar ett och annat mail.
Berätta hur du gör för att skriva riktigt bra copy?Copywriters är pluggisar. För att målgruppen ska fatta måste jag fatta först. Därför ställer jag envist frågor tills jag gör det. Och sedan förenklar jag, för att fånga och kunna förmedla ”grejen”. Jag funderar också mycket på människor: vad är deras drivkrafter, behov och problem? Att försöka sätta sig in i mottagaren är viktigt.
Hur gör du för få flyt i texten och undvika att du tar bort bra delar?När jag läste på skrivarlinjen var en vanlig kommentar: ”texten är för pratig”. Jag fattade aldrig riktigt vad det betydde och tyckte att det lät knäppt. Men det ligger faktiskt något i det. En text tjänar ofta på att vara kärnfull. Så det är snarare tvärt om: ta bort så blir det bra. Att hitta flytet tar olika lång tid. Ibland kommer det direkt, men ofta behöver jag tvinga fram det genom att helt enkelt börja skriva. Lägga ifrån mig. Och skriva om.
Beskriv hur det ser det ut där du sitter på kontoret?Just nu sitter vi i en djungel, vilket är rätt trevligt. Vi håller på och renoverar kontoret, så växterna från innergården är på tillfälligt besök.
Vilka kunder jobbar du mest med och vad innebär det?Jag jobbar mest med E.ON just nu. Men det blir ändå rätt mycket variation, eftersom det är så olika typer av projekt. Bland annat hjälper vi dem att göra om den delen av eon.se som vänder sig till företagskunder. Där jobbar jag med allt från att strukturera sidorna till att skriva själva copyn.
Vad driver dig på jobbet?Att ha roligt och lära mig nya saker. Och det är ganska enkelt här. Jag är omgiven av många sjukt duktiga (och himla trevliga) kollegor. Känslan av att knäcka ett problem tillsammans, den är grym. Har du något tips till den som vill bli en duktigt Copywriter?Alltså, ett sjukt tråkigt tips, men ändå: att skriva mycket. Att kunna hantverket ger dig en säkerhet, som är skön att ha. Då är det lättare att våga ta ut svängarna i det kreativa arbetet. Jag får också mycket inspiration av vad andra kreatörer gör.
Alldeles snart väntas tillökning i din familj och föräldraledighet i ett år. 2018 lär bli ett innehållsrikt år för dig?Ja, det kommer säkert att flyga förbi. Men först hoppas jag på att få ligga på sofflocket i ett par veckor. Så bebis får allt stanna där han är en liten stund till.