Internkommunikation i turbulenta tider – våra bästa råd
Det är märkliga tider som råder. Här på Stortorget försöker vi, som många andra, hitta den bästa vägen framåt för att kunna fortsätta vara en stabil, långsiktig partner till våra kunder. Oavsett hur viruskrisen drabbar är det ett som är säkert: man undrar vad som kommer att hända, för ingen har varit med om detta förut. Här följer några tips för dig som ska kommunicera internt i en turbulent tid.
1 – Var tillgänglig
För det första är det viktigt att kommunicera ofta. Sätt upp regelbundna informationstider som ni använder även om det inte finns någon ny information. Se till att budskapen når även de som jobbar hemma, är föräldralediga eller sjukskrivna. Däremellan: var tillgänglig för frågor.
2 – Var tydlig
Nu mer än någonsin önskar sig medarbetarna tydlig, empatisk och konstruktiv information. Detta lindrar oro och minskar spekulationer och ryktesspridning. Berätta om läget med ett vardagligt språk som inte går att missuppfatta. Vilket leder in oss på:
3 – Var trovärdig
Förminska inte problem för att skydda medarbetarna. Gissa inte. Spekulera inte. Svara klart och tydligt på: Hur ser läget ut? Vad har hänt sedan sist? Vad planerar ni? Är ni osäkra på något, till exempel om ni kommer behöva säga upp personal, säg då det. Men också att ni kontinuerligt analyserar läget och fattar nya beslut.
4 – Visa att ni tar ansvar
Beskriv hur ni jobbar för att minska de negativa effekterna av situationen, och hur medarbetarna kan bidra. Just nu är signalvärdet högt. Det ledningen gör nu kan verkligen inspirera medarbetarna. Eller precis tvärtom.
5 – Förmedla framtidstro
Berätta om positiva saker som hänt, för att balansera. Skapa framtidstro och en gemensam vision om hur företaget ska lyckas framöver. Gick det bra för er innan corona? Påminn medarbetarna om det. Det som händer är inte deras fel.
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸Och om du vill ha ett bollplank i dessa frågor är det bara att höra av dig.