Frukostföreläsning på KAN: Snacka mer. Klicka mindre.
Den gräsbeklädda innergården på KANs kontor var full av nyfikna kunder när vi bjöd in till frukostföreläsning om conversational interfaces. I vårens trendspaning listades conversational som en av grejernas grejer 2018, och nu var det dags att dyka djupare tillsammans med Kristoffer Åkesson och John Scott Guggenheimer, Digital Strateg respektive UX-designer på KAN.
Det man kallar conversational interfaces är enkelt sagt användargränssnitt som baseras på interaktioner som liknar mänskligt beteende. Det kan vara en virtuell assistent i fysisk form som Google Assistant eller Amazon Alexa, Apples Siri som lever i din telefon eller en chattbot. Gemensamt är att du interagerar med dem genom att föra en konversation.
– Tidigare har interaktionen alltid skett på datorns villkor, där du tagit ställning till olika val. Nu vänds det upp och ned, och användargränssnittet jobbar på dina villkor, säger John.
I föreläsningen tar Kristoffer och John upp många aspekter kring det relativt nya fenomenet. Vad har vi för förväntningar på tekniken? Vad erbjuder den för möjligheter? Hur förändrar den vårt beteende? Det finns många fördelar för både privatpersoner och företag: tjänster som är tillgängliga dygnet runt, som förstår oss, lyssnar och kan göra det mesta. Men med nya möjligheter dyker nya problem upp. Kan vi till exempel lita på att assistenterna tar besluten som är bäst för oss?
Assistenterna och botarnas popularitet har skjutit i höjden under de senaste åren. En av fem Googlesökningar görs nu med rösten, och sex av tio personer kan tänka sig att låta en virtuell assistent sköta ens onlineshopping. Siffrorna kommer troligen fortsätta öka, och det är hög tid för företag och varumärken att hoppa på AI-tåget.
– Även om utvecklingen går snabbt är conversational fortfarande i sin linda. Men en sak är säker – det kommer att bli något att räkna med och förhålla sig till. Så kom igång, lär er och upptäck vad tekniken kan göra för er, säger Kristoffer.
Du hittar hela presentationen här.