Bakom kameran på KAN
Idag har vi kort skärpedjup på Andy Wendt, en erfaren kreatör och filmare som hittade sitt intresse för konstformen i en videobutik, pluggade VFX och motion graphics och gick vidare till att grunda den renommerade produktionsbyrån Upper First – för att till slut bli KANs egen filmguru.
- När jag jobbade i videobutik tittade jag på sjukt mycket film. Ofta av det sämre slaget. Och insåg att jag också ville göra film. Fast mycket bättre.
På KAN har Andy ett finger med i spelet genom hela den kreativa processen, från brief till färdigt resultat.
- Eftersom jag ofta är AD, regissör och producent i ett och samma projekt blir mina dagar väldigt varierade. Men jag gillar att ha koll på varje steg i processen. Och jag jobbar ju såklart tillsammans med vårt starka design- och copyteam.
Stor efterfrågan på rörligtKraven på engagerande innehåll har gjort att film blir mer och mer efterfrågat av våra kunder. Och här passar Andys talanger perfekt. Till exempel i ett av våra senaste uppdrag för Tetra Pak – en kampanj för Artistry, en ny serie innovativa förpackningsmaterial.
- Produkterna som Tetra Pak ville lyfta är väldigt taktila – något som kan vara svårt att fånga i stillbild. Genom att använda både live action och 3D blev det enkelt att visualisera materialens känsla och kreativa egenskaper på ett inspirerande sätt.
Bra samarbete – bra resultatEtt tight samarbete med kunden, bra projektledning och stort engagemang listar Andy som receptet på att kampanjen blivit så lyckad, både internt och externt. Trots vissa oförutsedda (kanske oundvikliga) problem…
- En släng vinterkräksjuka dök upp mitt i allt (#barnpådagis). Det var såklart superolägligt med tanke på tighta deadlines, men vi fick det att fungera ändå och alla är riktigt nöjda med resultatet.
Film kommer ökaI det ökande bruset och konkurrensen om uppmärksamhet tror Andy att rörligt kommer ta mer och mer plats, särskilt i sociala medier.
- Film fångar folks intresse, ger fler möjligheter att skapa roligt och engagerande innehåll och kan göras i både mindre och större skala. Ett effektivt media, helt enkelt. Just därför tror jag att fler företag kommer satsa mer av sin marknadsföringsbudget på rörligt i framtiden.
Kolla in filmen från kampanjen nedan och läs mer om caset här.
Nyfiken på KAN och vad vi kan göra för dig i filmväg?