Art Director Anna Gudmarsdotter om Brottsofferjourens senaste kampanj
”För dig som lever kvar med känslorna och kaoset”. Så lyder budskapet i Brottsofferjourens senaste kampanj som ska uppmuntra fler att söka stöd efter att ha utsatts för ett brott. Kampanjen syns utomhus i hela Sverige och i sociala medier för relevanta målgrupper. KAN har tagit fram strategi, koncept och innehåll.
Kampanjen tar sin utgångspunkt i känslomässiga kaos som många brottsutsatta lever kvar i långt efter händelsen, där obehagliga minnen och känslor kan dyka upp utan förvarning i vardagliga situationer. Vi valde att gestalta budskapet med hjälp av nio skådespelare i realistiska miljöer. Var och en porträtterar ett brott och en känsla som de bär med sig.
Anna Gudmarsdotter är Art Director på KAN och en av kreatörerna som står bakom konceptet.
– Vi ville få folk att stanna upp och reflektera. Samtidigt var det viktigt att vi hade stor respekt för att det här är verkligheten för många brottsutsatta. I början av projektet frågade vi oss om det är rätt att prata så öppet om ett ämne som kan väcka obehag, men tillsammans med Brottsofferjouren kom vi fram till att om det bara är en enda person som har blivit hjälpt av kampanjen så är det värt det.
Anna har över 20 års erfarenhet av att förvandla idéer till stark visuell kommunikation. Som Art Director ansvarar hon ofta för det övergripande kreativa arbetet genom hela projektet, men hon trivs allra bäst i den inledande fasen.
– Jag går i gång på helhetsbilden mer än detaljerna, så det är ofta i idé- och konceptfasen jag får min energi. Allra roligast, och mest frustrerande, är berg- och dalbanan som uppstår när man börjar närma sig en idé som är riktigt bra. Man pendlar hela tiden mellan ”nu är vi något på spåren” och ”det här är bara skit”. Då händer det spännande saker.
Under sina år i branschen har Anna samlat på sig många viktiga lärdomar. Hon delar med sig av en som hon ofta tänker på:
– Självklart är det en lyx när man får göra ett uppdrag för till exempel Brottsofferjouren, där man brinner för kärnfrågan, men jag har lärt mig att det alltid går att hitta något som tänder gnistan. Det kan vara en workshop, en rolig illustration man får göra, att man jobbar med ett härligt team eller att samarbetet med kunden funkar klockrent. Det tror jag är viktigt att man kommer ihåg.
Vill du läsa mer om kampanjen för Brottsofferjouren? Här hittar du hela caset.