facebook tracking

Öka din digitala synlighet

 

image (4).png

Att säga att det finns mycket information på nätet är något av en underdrift. Och det innebär att ditt varumärkes digitala närvaro måste anpassas för att dina kunder ska kunna hitta dig – och tvärtom. De flesta har ett hum om vad analys och optimering innebär. Men många underskattar vikten av att investera i att göra det ordentligt och konsekvent. Sajtoptimering är bara början, och det finns mycket mer att utforska. 

Så, vad ska man fokusera på för att synas på kaoset som i folkmun kallas Internet? Någon med koll på vad som krävs är Fredrik Henrysson, Web Analyst på KAN. Vi frågade helt enkelt honom om hans bästa tips:

Sätt upp mål

- Vad vill du uppnå med din webbplats? Sätt upp tydliga och kvantifierbara mål. Din webb kan så klart ha flera mål, men du måste bestämma vilket mål som är viktigast. Detta är lätt att säga och kan vara svårare att genomföra – men det är värt besväret. Arbetet med att förbättra och vidareutveckla din sajt blir mycket enklare med tydliga och prioriterade mål.
 
Segmentera, segmentera, segmentera

- Google Analytics har en mycket kraftfull segmenteringsfunktion, där du till exempel kan segmentera sessioner utifrån demografi, beteenden och andra unika parametrar. Du kan till och med skapa segment baserat på sekvenser av beteenden. 

Använd Google Analytics annoteringsfunktion

- I Google Analytics har du möjlighet att lämna kommentarer vid ett specifikt datum. Exempelvis vid en omdesign av webbplatsen eller vid starten av en ny kampanj. Då blir det enklare att hålla koll på förändringar och relatera dem till vad som sker på och omkring din sajt.
 
Dela med dig av resultaten

- Med Google Analytics hjälp kan du skapa rapporter för dina viktigaste interna intressenter och skicka ut dem automatiskt en gång i veckan – ett enkelt sätt att hålla alla uppdaterade om vad som händer på er sajt.
 
Lär dig mer

- Man blir aldrig fullärd! Det finns väldigt mycket nyttig information om ämnet att hämta på nätet. Min personliga favoritsajt är Occam's Razor av Avinash Kaushik. Sök runt, så kommer du helt säkert att hitta din egen guldgruva.

Något som engagerat Fredrik och Digital Performance-teamet på KAN är vårt helhetsgrepp om trägolvstillverkaren Kährs digitala och sociala närvaro. Läs hela caset här

Lediga jobb

Det finns inga lediga jobb som matchar dina val.
Connecta med oss för att hålla dig uppdaterad med nya jobb.

Alla jobb

Jobbar du redan på KAN?

Var med i rekryteringen och hitta din nästa kollega!

email
@kan.se
Teamtailor

Karriärsida från Teamtailor