facebook tracking

Användningstester – så funkar det

608A1038-2.jpg

På KAN tar vi fram digitala lösningar för en mängd olika kunder med vitt skilda målgrupper. Hur vet vi att vi gör rätt? Vi testar det på användare! Till hjälp har vi vår databas Pulse med ett tusental testpersoner. Är du intresserad av att vara med? Så här funkar det.

 

Varför testar vi?

Genom att låta riktiga användare testa våra lösningar tidigt i designprocessen, hittar vi fallgroparna innan vi lagt tid på att koda. På så sätt kan vi jobba mer effektivt och testa olika idéer. Men framförallt blir den färdiga lösningen så mycket bättre, när vi har mer koll på hur användarna gör och tänker.  

Vem testar vi på?

Vi brukar testa våra lösningar på personer i den relevanta målgruppen för sajten eller tjänsten. Ålder, yrke, datorvana, funktionsvariationer och bakgrund varierar, för att matcha hur samhället ser ut i stort. Till hjälp har vi vår databas Pulse med över tusen intresserade testpersoner. 

Är du sugen på att vara med? Då och då kommer du att få en inbjudan till ett användningstest. Som tack för att du testar får du ett presentkort eller biobiljetter. ANMÄL DIG TILL PULSE HÄR  

Hur går det till?

Med hjälp av data, intervjuer och de mål som tagits fram för sajten eller tjänsten, tar vi reda på vad det är vi vill testa. Sedan skriver vi ett manus med frågor och uppgifter för användningstestet. 

När du matchar målgruppen för den lösning vi vill testa, kontaktar vi dig. Testet, som tar under en timme, gör du tillsammans med en av våra UX-designers på vårt kontor mitt i Malmö. Du som deltar i testet behöver inte förbereda dig.

Du utför uppgifterna i lugn och ro på en dator eller mobil. Vi spelar in vad du säger, hur du rör dig på skärmen och ibland även hur dina ögon rör sig, för att kunna göra en så bra analys som möjligt. Vi vill gärna att du tänker högt och berättar hur du resonerar för att lösa uppgifterna. Det finns inga rätt eller fel – det är inte dig vi testar utan lösningen!

608A1243-2.jpg

När vi är klara med testerna, analyserar vi vad som fungerar och vad som inte gör det, för att sedan justera. Gör vi stora ändringar vill vi såklart testa den nya lösningen en gång till innan vi börjar koda den.

 

 

5 anledningar att testa din sajt

  • Få bättre förståelse för dina användare.
  • Mer kunskap om varför webbplatsen inte fungerar. 
  • Få insikter från användaren som du inte tänkt på själv. 
  • Kostnadseffektivt, det blir mycket dyrare att bygga om när sajten har gått live och du upptäcker att användaren inte förstår hur de ska använda den.
  • Hitta fallgroparna med små medel, det räcker att testa på 5 personer för att hitta 85% av felen.

 

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig med ditt projekt? Kontakta Niclas Ek, vår försäljningschef. 

Jobbar du redan på KAN?

Var med i rekryteringen och hitta din nästa kollega!

email
@kan.se
  • Agnes Preau
  • Agnes Thunell
  • Alexander Germundsson
  • Amy Johansson
  • Anders Bratt
  • Anders Fredin
  • Andrea Pisarova
  • Andreas Olsson
  • André Axell
  • Andy Wendt
Teamtailor

Karriärsida från Teamtailor